باتری موتور برقی

احتمالاً اولین سوالی که که بعد از شنیدن موتوربرقی به ذهنتان خطور کند، آیا باتری های موتورسیکلت برقی هزینه بر و خطرناک است و نحوه شارژ باتری ها، میزان مصرف و هزینه باتری ها باشد.

در حال حاضر، پرکاربردترین باتری های بکار رفته در موتورسیکلت های برقی، از نوع لید اسید یا لیتیوم یون هستند که هر دو قابلیت شارژ و دشارژ شدن برای دفعات زیاد را دارند.

باتری های لید- اسید دارای مایع اسیدی هستند اما برخلاف باتری های معمول بصورت پلمپ شده هستند و نیازی نیست تا در طول عمرشان مایع اسید را اضافه یا کم نمود.

باتری موتور برقی 500 کویر

قابلیت شارژ باتری موتور برقی

این نوع باتری ها بصورت معمول قابلیت شارژ و دشارژ برای ۴۰۰ تا ۶۰۰ دفعه را دارند. معمولاً برای تامین انرژی مورد نیاز قوای محرکه هر موتورسیکلت باید چند عدد از این نوع باتری را کنار هم چید و بصورت سری بهم متصل نمود.

معمولاً زمان شارژ کامل موتور های برقی باتری ها نیز بین ۵ تا ۸ ساعت می باشد.

نوع دیگر باتری ها

نوع دیگر باتری های مورد استفاده، باتری های لیتیومی هستند که نسبت به نوع سیلد لید-اسید قیمت به نسبت بالاتری و البته کارایی بیشتری نیز دارند.

این نوع باتری ها همانند باتری گوشی های هوشمند بصورت یکپارچه با خروجی مورد نظر تولید می شوند. برای شارژ کامل آن ها زمان کمتری در محدوده ۳ تا ۵ ساعت نیاز هست و قابلیت شارژ و دشارژ برای ۶۰۰ تا ۸۰۰ دفعه را خواهند داشت.

همان گونه که اشاره شد؛ باتری لیتیومی قیمت بالاتری نسبت به انواع لید- اسید خود دارند.

باتری‌های لیتیوم یونی که باتری‌های سلول خشک لیتیوم یون یا لیتیوم نیز نامیده می‌شوند، از نمک ‌های لیتیوم به عنوان الکترولیت خود برای آزاد کردن الکترون ‌ها از طریق واکنش‌ های شیمیایی که انرژی را ذخیره می‌کنند، استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:نکات مهم نگهداری از باتری اسکوتر و موتوربرقی

باتری موتور برقی 1500 کویر

باتری لید اسید

در صورتی که موتورسیکلت برقی ما دارای باتری لید اسید باشد، باید انتظار داشته باشیم که با یک کاربری شهری، بعد از گذشت ۲ سال نیاز به تعویض باتری ها داشته باشیم، هرچند که می توان این گونه باتری ها را برای یک دفعه احیای مجدد نمود و برای مدت چند ماه دیگر نیز استفاده نمود. طبیعی است که با صرف هزینه اولیه بیشتر برای باتری های لیتیومی، این زمان به ۴ تا ۵ سال افزایش یابد.

کاربرد باتری موتور برقی

بنابرین در صورتی که باتری های لیتیوم در موتورسیکلت برقی خود استفاده نماییم در طول عمر مفید موتورسیکلت حداکثر ۲ بار نیاز به تعویض باتری خواهیم داشت که نسبت به هزینه های سوخت و مشکلات آلودگی ناشی از آن معقول به نظر می رسد.

بد نیست بدانیم که در صورت عدم انجام عمل شارژ و دشارژ باتری­های موتورسیکلت در بازه زمانی طولانی(۶ ماه تا یکسال)، باتری ها آسیب خواهند دید و حتی ممکن است تغییر شکل ظاهری دهند پس باتری های موتورسیکلت برقی هزینه بر و خطرناک نیست .

لازم بذکر است که دیرزمانی است که استفاده از عناصر خطرناک مانند سرب و کادمیوم در تولید باتری ها منسوخ شده است.

ایمن بودن باتری موتور برقی

از طرفی سال هاست که استفاده از باتری های اشاره شده در کشورهای توسعه یافته رایج است و شاهد گزارش هیچ اتفاق خاص یا وحشتناک در حین استفاده از این باتری ها نبوده ایم.

بنابرین در صورتی که از موتورسیکلت برقی استفاده می­کنید، از رانندگی با وسیله پاک خود لذت ببرید و در صورت هر گونه اشکال یا ابهام در سیستم باتری ها فقط به نمایندگی های مجاز اعلام شده توسط تولید کننده مراجعه نمایید.

نقش باتری در موتور برقی

تقریبا همه ما می دانیم که باتری ها به منظور ذخیره انرژی مورد نیاز در دستگاه های مختلف استفاده می شوند و با توجه به موارد متعددی، انواع مختلفی دارد.

باتوجه به شناختی که از باتری داریم، به راحتی می توانیم متوجه نقش باتری در موتور سیکلت برقی شویم. واضح است که نقش اصلی باتری موتور برقی، ذخیره انرژی مورد نیاز موتور سیکلت است.

کاربرد باتری موتور برقی

نقش باتری در موتور برقی را می توان مشابه با نقش باک یا همان مخزن سوخت در موتور سیکلت بنزینی دانست.

از طرف دیگر، با توجه به پیچیدگی های باتری موتور برق، می توان آن را نسخه پیشرفته تر باک در موتور سیکلت بنزینی دانست که وظیفه آن، ذخیره انرژی مورد نیاز موتور سیکلت و تبدیل آن به شکل انرژی مورد نیاز موتور سیکلت برقی است.

دلیل این تفاوت بین موتور برقی و موتور بنزینی، از نوع سوخت آن ها سرچشمه می گیرد.

باتری در موتور سیکلت برقی، انرژی مورد نیاز را تا حد ظرفیت خود به صورت انرژی شیمیایی ذخیره کرده و با روشن شدن موتور سیکلت، این انرژی را به شکل انرژی مورد نیاز موتور در می آورد تا موتور برقی بتواند حرکت کرده و به جلو رانده شود.

خطر از بین رفتن باتری موتور برقی و خسارتی بزرگ

باتری های موتور برقی به طور متوسط پس از ۲ تا ۴ ماه خاموش ماندن موتور سیکلت برقی و کار نکشیدن از باتری، کارآیی خود را از دست داده و حتی ممکن است کاملا از بین بروند.

اما باتری های پیشرفته تر موتور برقی می توانند تا ۵ ماه دوام بیاورند. بنابراین به شما توصیه می شود که هیچ وقت موتور سیکلت برقی خود را بی حرکت و بدون استفاده برای مدتی طولانی رها نکنید.

در غیر این صورت، انتظار خسارت مالی بزرگی را جهت تامین باتری جدید برای موتور برقی خود را داشته باشید!

اعداد و حروف روی باتری موتور برقی به چه معناست؟

دو نماد روی باتری وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. Ah (ساعت آمپر) است و به شما نشان می دهد که باتری چند ساعت دوام می آورد.

مثلا ۱۰ آمپر ساعتی می تواند ۱ آمپر را برای ۱۰ ساعت یا ۲ آمپر را برای ۵ ساعت تأمین کند. هرچه عدد Ah بالاتر باشد، باتری بیشتر دوام می آورد. نماد مفید دیگر CCA است.

برای راه اندازی یک موتور به انرژی زیادی نیاز دارید و CCA نشان می دهد تعداد آمپرهایی که باتری می تواند در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ ثانیه تأمین کند، بدون اینکه به زیر ۷.۲ ولت برسد.

هرچه موتور بزرگتر باشد، CCA بیشتری نیز نیاز دارد.

باتری موتور برقی هادیتک

شما میتوانید این نوع باتری ها را با کیفیت بالا و گارانتی، با شرایط عالی از فروشگاه هادیتک تهیه کنید.

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ