خرید باتری آسانسور چه ضرورتی دارد؟ هنگام خرید آن، چه نکاتی را باید بدانیم؟ قیمت و کیفیت کدام باتری مناسب تر است؟ بلک اوت چیست؟

اطلاع نداشتن از این نکات می‌تواند انتخاب اشتباه و در نهایت حادثه‌ی جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. این چنین سوالات باید پیش از خرید پاسخ داده شوند تا در هزینه و زمان با ارزش شما، صرفه‌جویی شود. در ادامه سعی شده تا در زمان بسیار کوتاهی، تمام نکات مهم در مورد باتری آسانسور گفته شود.

خرید باتری آسانسور چه ضرورتی دارد؟

هرچقدر استفاده از آسانسور در ساختمان‌ها افزایش می‌یابد، همزمان شاهد استفاده روز افزون از  نیروی برق و همین طور قعطی زیاد آن هستیم. در چنین شرایطی باید برای زمان‌هایی که با قعطی برق مواجه می‌شویم، پیشبینی‌هایی شده باشد. هرچند همین حالا هم بعضی از آسانسور‌ها برای این شرایط سیستم برق اضطراری ندارند اما در اکثریت آنها می‌توان این سیستم را نصب کرد.

سیستم بلک اوت

اگر از آسانسور استفاده می‌کنید و به دنبال باتری برای آن هستید، دو مفهوم بلک اوت و UPS  را باید بلد باشید. بلک اوت (Black Out) در واقع به معنی سیستم نجات اضطراری خودکار است و UPS  به معنای منبع انرژی اضطراری است که نیاز به باتری آسانسور UPS   هم دارد.

زمانی که برق آسانسور در حال حرکت به هر دلیلی قطع می‌شود، کنترل به دست سیستم بلک اوت می‌افتد. این سیستم، از بین جهت‌های چرخش، راحت ترین را انتخاب می‌کند. سپس آسانسور را در آن طبقه نگه‌داشته و در را باز می‌کند و در نهایت غیر فعال می‌شود.

باتری آسانسور

باتری آسانسور بهتر است یا باتری UPS

هر دوی این باتری‌ها در اصل یکسانند، در شرایط از کار افتادن آسانسور در حال حرکت، می‌توانند کارامد باشند. در واقع باتری های آسانسور همان باتری های یوپی اسی هستند که در آمپر های پایین تولید شده اند. اما انتخاب از بین آنها بستگی به مواردی مانند زیر دارد:

  • نوع آسانسور
  • ارتفاع چاه
  • حجم و ابعاد کابین
  • ظرفیت
  • تابلوی فرمان

هرچند همان طور که گفته شد، باتری آسانسور با توجه به موارد بالا انتخاب می‌شود اما هر یک از این باتری‌ها برتری نسبت به دیگری دارند که در ۳ مورد بیان می‌شود.

   1-طول عمر:

عمر مفید باطری آسانسور از ۱ تا ۳ سال است اما UPS تا ۴ یا ۵ سال کارکردی بدون مشکل خواهد داشت.

   2- شارژ و دشارژ:

کیفیت شارژ و دشارژ UPS بهتر از باتری آسانسور است که درنهایت بر طول عمر مفید نیز اثرمی‌گذارد.

   3- قیمت :

با توجه به دو مورد قبل، قیمت UPS بسیار بالاتر است.

قیمت باتری آسانسور

قیمت باتری آسانسور بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع برند و یا ظرفیت باتری دارد که باید با توجه به طراحی بالابر تعیین شوند. در کل، باتری مورد استفاده درآسانسور‌ها، معمولاً ۱۲ ولت و ۷.۵ و ۹ آمپر است. همچنین متداول ترین نوع آن هم سلید اسید است که بیشتر برای دستگاه‌های UPS  استفاده می‌شود.

از عوامل موثر دیگر بر قیمت، خرید بدون واسطه و همین طور ایرانی یا خارجی بودن باتری است. البته نا‌گفته نماند که تفاوت قیمت آن چنانی بین نام کشور سازنده وجود ندارد و درنهایت تفاوت، به برند و شرکت سازنده برمی‌گردد.

نکات مهم هنگام خرید

در آخر لازم است برخی نکات را هنگام خرید باتری آسانسور در نظر بگیرید تا  به صرفه ترین خرید را داشته باشید.

     1. تاریخ تولید:

این مورد نباید با دسته دوم بودن اشتباه گرفته شود. هرچه از زمان تولید باتری بگذرد، هرچند که استفاده نشده باشد، عمر باتری کمترمی‌شود.

     2. برند و کشور سازنده:

بهتر است از فروشگاهی خرید کنید که صرفاً یک برند خاص را به فروش نگذاشته است.

     3. گارانتی:

از خدمات پس از فروش، توسط فروشنده معتبر اطمینان حاصل کنید.

     4. ولتاژ نامی و ولتاژ اسمی:

ولتاژ نامی و ظرفیت باتری بسیار مهم است که در واقع همان ولت و آمپر آن به حساب می‌آیند.

 این ۴ مورد و موارد دیگری مانند عمر مفید، نوع طراحی و مدل آسانسور را در هنگام خرید باتری جدی بگیرید.

در این مطلب تمام نکات کاربری که لازم است درمورد باتری آسانسور بدانید گفته شده است تا خریدی دلپذیر تر را تجربه کنید. حالا با این دانش، به راحتی قادر به انتخاب مورد مناسب خود از بین دسته بندی باتری‌های آسانسور خواهید بود.

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ