امروزه یکی از وسایل پرکاربرد در مجموعه کالاهای مورد استفاده در بازی و سرگرمی کودکان ماشین های شارژی می باشد. از آنجاییکه ساختار و سایز ماشین ها متفاوت است و همچنین ماشین ها بر دو نوع تک موتور و دو موتور تقسیم می شوند لذا باتری ماشین شارژی در انواع سایز ها و برندها و ساختار مختلفی وجود دارند که در این مقاله به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

باتری ماشین شارژی هادیتک

مشخصات باتری ماشین شارژی

باطری ماشین شارژی چند ولت است؟

یکی از مهترین پارمترهای باطری، ولتاژ است. ولتاژ باطری بسته به نوع باطری و تعداد سلول های آن متفاوت است و در ماشین های شارژی ولتاژ ۶، ۱۲ و یا ۲۴ ولت کاربرد دارد. در صورت نصب شارژر با ولتاژ اشتباه ممکن است به باطری و یا شارژر آسیب وارد گردد.

اگر ولتاژ شارژر از ولتاژ باطری بیشتر باشد هیچ وقت به ولتاژ نامی نخواهد رسید لذا باعث اضافه شارژ و در نهایت باد کردن باطری خواهد شد. این پارامتر حتما روی باطری ذکر شده است و یا با اندازه گیری ولتاژ باطری که شارژ شده است بدست می آید.

  • آمپر جریان باطری

پارامتر پراهمیت بعدی جریان باطری است جریان در واقع همان ظرفیت باطری است که هر چه بیشتر باشد زمان کارکرد ماشین افزایش می دهد بطور مثال تفاوت باتری ۱۸ آمپر ۱۲ ولت و ۷ آمپر ۱۲ ولت در زمان کارکرد است و در واقع باتری ۱۸ آمپر بیش از ۲ برابر باطری ۷. ۵ آمپر زمان کارکرد دارد.

  • نوع باطری

باتری هایی که در این وسایل استفاده می شود معمولا باتری خشک یا سیلد لید اسید می باشند.

  • باتری های خشک

باتری های خشک که به نام باطری اتمی/خشک/ژلی نیز خوانده می شوند، وزن و ابعاد بزرگتری نسبت به باتری های پلیمری دارند اما در مقابل قیمت آنها بسیار مناسب است.

باطری های خشک شارژی در ولتاژ و ظرفیت های مختلف و برای کاربردهای متفاوت تولید و عرضه می شوند. یکی از کاربردهای اصلی باطری های خشک، بعنوان باطری موتور شارژی و ماشین شارژی می باشد.

در ماشین های شارژی معمولا از باطری های لید اسید ژله ای استفاده می کنند. به این علت که قیمت مناسبی دارند و در صورت جابجا یا برعکس شدن دچار نشتی اسید نمی شوند و ضمنا جایگزین آن همواره قابل تهیه می باشد.

باتری ماشین شارژی
  • باتری های لیتیم-پلیمری

این باطری ابعاد و وزن کمتری نسبت به باطری های خشک (اتمی) دارند اما در عوض قیمت آنها بسیار بالاتر است. در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی و گمرکی، باتری های پلیمری موجود در بازار، معمولا با تاریخ تولید قدیمی و قیمت های غیرمنطقی به فروش می رسند.

  • پلاریته یا جهت شارژر

پلاریته همان جهت مثبت و منفی باطری است که باید در زمان اتصال به باطری دقت شود. اکثر شارژرها مجهز به محافظ پلاریته می باشند ولی برخی شارژرها بدون محافظ هستند که در صورت اتصال اشتباه، شارژر خواهد سوخت و در شارژرهای با محافظ دستگاه شروع به شارژ نخواهد کرد.

  • قطع کن خودکار شارژ باتری

همانطور که می‌دانید باطری ها ظرفیت مشخص و متفاوتی دارند و بعد از پرشدن باید از شارژر جدا شوند ولی اگر این امر فراموش شود شارژر کماکان به شارژ باتری ادامه خوهد داد و نتیجه آن کاهش کارایی و در برخی موارد از بین رفتن صفحه های باطری خواهد بود لذا باید به این نکته توجه داشت که شارژرهای دارای قطع کن خودکار یا همان شارژرهای اتوماتیک باتری در زمان شارژ کامل، مدار شارژر را به طور اتوماتیک قطع کرده و مانع از تخریب باطری خواهد شد.

  • نمایشگر وضعیت شارژاین ویژگی وضعیت شارژ را مشخص می کند در زمان شارژ چراغ نشانگر قرمز و پس از شارژ چراغ مربوطه خاموش یا سبز خواهد شد که بیانگر پر شدن باطری است و در این زمان می توان اطمینان حاصل نمود که باطری به طور کامل شارژ شده و آماده استفاده می باشد.

با توجه به توضیحات فوق جهت شارژ باتری تجهیزات قابل شارژ باید به پلاریته (قطب مثبت و منفی)، ولتاژ باطری و شارژر، جریان باطری و شارژر و نوع باطری توجه نمود تا از آسیب به باتری جلوگیری شود.

ماشین شارژی

راهنمای خرید بهترین باتری ماشین شارژی

  • حتما چک کنید که شارژر دستگاه قطع کن داشته باشد. برخی تولید کنندگاه جهت کاهش هزینه از آداپتور به جای شارژر استفاده می کنند همین موضوع باعث می شود در صورتی که میزان شارژ طولانی شود مثلا یک شبانه روز به برق وصل باشد باطری شارژ مازاد شده و صفحه های داخلی باطری دچار مشکل می شود. در نتیجه به سرعت باتری خراب شده و در برخی موارد لازم است هر سال باتری عوض کنید که نسبت به افزایش هزینه یک شارژر خودکار بسیار زیادتر است.
  • نوع باتری چک کنید که از نوع، ولتاژ و جریان استاندارد باشد تا در زمان تعویض آن اولا به راحتی قابل تهیه باشد و دوما هزینه بیشتری به خاطر خاص بودن آن نپردازید.
  • تاریخ باتری دقت کنید: تاریخ تولید دستگاه خیلی اهمیتی ندارد ولی با توجه به عمر طول عمر ۳ الی ۴ سال باطری تاریخ آن را چک کنید بیش از یک سال نباشد ممکن است دستگاه برای چند سال با باطری در انبار یا مغازه انبار شده باشد. در این حالت ممکن است پس از تست و تحویل به سرعت باطری خراب شده و معولا باطری شامل گارنتی و خدمات تولید ماشین شارژی نمی باشد و مستلزم هزینه مجدد شوید.

جهت خرید باتری ماشین شارژی کلیک کنید

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ