نگهداری صحیح موتورسیکلت برقی باعث کارکرد بهتر و عمر طوالنی تر آن می شود. سیم ترمز، زنجیر، مهره های محورهای چرخ باید همیشه محکم بسته شده باشند. لذا الزم است ترمز و مهره های میل چرخ ها هر ۳۱ روز یکبار بررسی شده و در صورت نیاز تنظیم و محکم شوند.
موتورسیکلت برقی می تواند بدون استفاده از پدال کار کند اما استفاده از پدال باعث ذخیره شدن باتری و دیرتر خالی شدن باتری می گردد. در زمانی که باتری رو به اتمام است پدال زدن می تواند به طی کردن مسافت بیشتر کمک کند.
همچین در مواقعی که سرنشین بخواهد می تواند از پدال استفاده نکرده و پایش را در حالت استراحت روی جاپایی نگهدارد.
استفاده از موتورسیکلت برقی با حداکثر توان و چرخش دسته گاز تا انتها در تمامی طول مدت مسیر منجر به کاهش طول عمر باتری می گردد. لذا پیشنهاد می شود، دسته گاز را به نرمی چرخانده و پس از رسیدن به حداکثر سرعت به مقدار یک چهارم از قدرت پیشرانه بکاهید و رانندگی با موتورسیکلت را ادامه دهید.
هشدار:

 تصادف منجر به تغییر شکل و تغییراتی در قطعات موتورسیکلت برقی می شود. قطعات آسیب دیده می توانند ناگهان از کار افتاده و منجر به از دست دادن کنترل، صدمات جدی و حتی مرگ شوند. در صورت بروز تصادف مطابق دستورالعمل های این دفترچه نسبت به بررسی عیوب اقدام کنید و در صورتی که قادر به تشخیص عیوب نیستید به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش شرکت مراجعه نمایید.
هشدار:

 در صورتی که نسبت به آسیب دیدگی قطعات دچار تردید شدید از موتورسیکلت برقی استفاده نکنید و برای بررسی فنی موتورسیکلت برقی با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

تعمیرات و نگهداری

این قسمت در خصوص نگهداری و تعمیرات موتورسیکلت برقی است. در خصوص تعویض یا تعمیر قطعات برقی و الکتریکی، به هیچ وجه شخصا به تعمیر اقدام نکنید. این گونه تعمیرات را که نیاز به ابزار، مهارت و مدارک و گواهی های خاص دارند را به نمایندگی های خدمات پس از فروش مجاز واگذار کنید.
چیزی که به عنوان تفاوت آشکار در موتورسیکلت های برقی در مقایسه با موتورسیکلت های بنزینی به چشم می خورد این است که این موتورسیکلت ها دارای انجین، گیربکس، تسمه ، زنجیر، شمع و کاربراتور نیستند و نیاز به بنزین جهت حرکت نداشته و هیچ گونه روغنی برای نگهداری نیاز ندارند.
در مجموع تمام مواردی که نیاز به نگهداری و تعمیرات دارند عبارتند از:
– تنظیم ترمزها
– بازرسی پیچ و مهره ها
– بررسی فشار تایرها
– بازدید ترمزها

– میزان لقی اهرم ترمز عقب را بررسی نموده و در صورت لزوم با سفت یا شل کردن مهره تنظیم بر روی اهرم ترمز ، آن را تنظیم نمایید. ( لقی مجاز اهرم ۵ -۱۴میلمتر می باشد.)
– در صورتی که پس از تنظیم قدرت ترمز گیری مناسب نبود یا لنتهای ترمز ایجاد صدا می کرد ، لنتها را باز کرده و آنها را بازرسی کنید و در صورت لزوم روی لنتها را با یک سنباده تمیز نمایید و در صورت خورده شدن لنت ها آنها را تعویض و تنظمات را دوباره انجام دهید.
– در هنگام بازدید ترمزها دقت کنید که مهره های میل چرخ عقب را شل نشده باشند.
– میزان روغن ترمز جلو را در محفظه روغن بررسی نمایید تا در محدوده خطوط باال و پایین نشان داده شده بر روی پمپ ترمز قرار داشته باشد. در صورت نامناسب بودن قدرت ترمز گیری بوسیله پیچ هواگیری ، سیستم ترمز را هواگیری کنید.
– لنتهای ترمز جلو را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید.
 توجه : برای تنظیم ترمزها و هواگیری بهتر است به نمایندگی های مجاز شرکت مراجعه نمایید.

پنچرگیری چرخ عقب
برای پنچرگیری چرخ ها به روش زیر اقدام نمایید:
۱ – از طریق والو تمام باد لاستیک را خالی کنید تا بتوانید تایر را از دور رینگ بیرون بیاورید
۲ – با استفاده از آچار چرخ، چرخ را باز کنید. به یاد داشته باشید که خارها، گیره ها و مهره ها و واشرها را از چه محلی باز کرده اید و تا بستن مجددشان روی چرخ، آن ها را در محل مناسبی قرار دهید. برای باز کردن چرخ عقب نیاز است که زنجیر را از روی چرخ زنجیر باز کنید. در هنگام نصب مجدد چرخ عقب نیاز است که زنجیر به درستی روی چرخ زنجیر سوار شود.
۳ – مهره چرخ را باز کنید، با دو دست چرخ را بیرون بکشید سپس اقدام به بیرون آوردن تایر از دور رینگ شوید. درصورت نیاز می توانید از تایرلیور برای اینکار استفاده کنید. در نهایت تیوب را از درون تایر بیرون بیاورید.
۴ – درون و بیرون تایر را بررسی کنید و اگر اشیاء نوک تیز مانند میخ یا شیشه درون تایر بود، آن را خارج کنید.
هشدار:

در صورتی که تایر پاره شده بود برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار و ناگهانی ، آن را تعویض کنید در غیر این صورت احتمال پارگی بیشتر تایر و خارج شدن تیوب در حین حرکت وجود خواهد داشت که بدنبال آن وسیله نقلیه از کنترل راننده خارج شده، باعث چپ شدن، سقوط و مرگ راننده خواهد شد.
هشدار:

گرفتن پنچری امری بسیار مهم است.توجه داشته باشید که تیوبی که با دقت پنچرگیری نشده باشد یا بیش از چند بار پنچرگیری شده باشد منجر به ضعف تیوب شده و می تواند نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد.تیوبی که دارای این شرایط می باشد را با تیوب نو تعویض کنید.
 توجه

*برای بیرون آوردن و جا زدن تایر روی طوقه از تایر لیور استفاده نمایید زیرا پیچ گوشتی ممکن است به تیوب آسیب بزند*
۵- بعد از پنچرگیری کردن، تیوب را درون تایر را قرار دهید و سپس لبه های تایر را با استفاده از تایرلیور دور رینگ بیندازید.

۶- فراموش نکنید که جا انداختن لبه تایر به دور رینگ با استفاده از تایرلیور برای هر دو طرف انجام دهید و سپس الستیک را با فشار مناسبی از هوا به آرامی پر کنید.
 توجه

* فشار درون تایرهای جلو و عقب ۲۸ – ۳۴ پوند بر اینچ مربع تنظیم شود*

دستورالعمل استفاده از موتورسیکلت برقی

* قبل از روشن کردن موتورسیکلت برقی از اینکه دسته گاز در حالت بسته قرار دارد اطمینان حاصل نمایید، ممکن است دسته گاز به علت انقباض یا خرابی فنر در جای خودمانده و با فعال کردن سوئیچ، موتورسیکلت برقی به صورت ناگهانی و با شتاب به حرکت درامده و به دیگران و یا خودتان آسیب بزند*
 

نکاتی در خصوص رانندگی و کار با دسته گاز 

دسته گاز در سمت راست فرمان قرار دارد، با چرخاندن آن به سمت داخل در خالف جهت عقربه های ساعت، نیروی محرکه قدرت را از باطری و زنجیر چرخ به چرخ منتقل می کند، هر چه بیشتر دسته گاز باز باشد نیروی بیشتری منتقل می شود. فراموش نکنید که بعد از استفاده و خاموش کردن موتورسیکلت برقی دسته گاز به حالت اولیه برگشته باشد اگرچه دسته گاز حالت چسبندگی ندارد و بصورت نرمال بعد از رها کردن، دسته گاز به حالت اولیه بسته برمی گردد.
۱- سوئیچ را به حالت روشن چرخانده تا موتورسیکلت برقی روشن شود سپس به آرامی دسته گاز را به سمت داخل بچرخانید.
۲- دسته گاز را به آرامی بچرخانید تا به مرور موتورسیکلت برقی شتاب بگیرد و کنترل وسیله از دستتان خارج نشود. چرخاندن ناگهان دسته گاز تا انتها این احتمال را بوجود می آورد که کنترل وسیله از دستتان خارج شود.
۳- تا زمانی که بصورت صحیح روی زین موتورسیکلت برقی ننشسته اید و در حالت راندن قرار ندارید، دسته گاز را نچرخانید.
۴- برای توقف کردن دسته گاز را رها کنید تا به حالت اولیه برگردد و ترمز عقب و جلو را همزمان و به آرامی فشار دهید.
۵- برای راندن، ترمز را به آرامی رها کنید و دسته گاز را به نرمی بچرخانید.

۶- برای تغییر مسیر از راهنما استفاده کنید. فراموش نکنید که بعد از استفاده از راهنمای چپ یا راست آن را خاموش کنید.
۷- وقتی موتورسیکلت برقی را روشن می کنید و دسته گاز را می چرخانید صدای الکترو موتور از موتورسیکلت به گوش می رسد که الزم به ذکر است این صدا طبیعی و نرمال است.
۸-برای افزایش ایمنی زمانی که از موتورسیکلت برقی استفاده نمی کنید، سوئیچ را به حالت خاموش بچرخانید.

کلید کنترل قدرت/گشتاور نیرومحرکه موتورسیکلت برقی

همانطور که در شکل مشاهده می کنید در کنار دسته گاز کلیدی تعبیه شده است که توسط آن می توان گشتاور و قدرت موتورسیکلت برقی را تنطیم کرد. این دکمه قادر است سه حالت گشتاور برای موتورسیکلت برقی ایجاد کند که الزم است نحوه کارکرد آن را بدانید تا بتوانید از قدرت موتورسیکلت برقی به نحو صحیحی استفاده کنید.
هنگامی که موتورسیکلت برقی در شیب و سربالایی نسبتا کمی قرار دارید دکمه گشتاور را را در کمترین حالت خود (حالت اقتصادی) قرار دهید. زمانی که در سربالایی متوسط قرار داشتید دکمه را در حالت وسط و زمانی که شیب و سربالایی تند بود دکمه را در حالت بیشترین تولید گشتاور قرار دهید تا توان موتورسیکلت برقی افزایش یابد.
سرعت و مسافتی که موتورسیکلت برقی می تواند در هر بار شارژ کردن طی کند به شرایط جاده، وزن و نحوه راندن موتورسیکلت برقی توسط راننده بستگی دارد. بر همین اساس راندن با سرعت یکنواخت و استفاده کمتر از ترمز باعث افزایش مسافتی است که موتورسیکلت برقی می تواند طی کند.
راننده باید همواره به شرایط هوایی، شیب جاده، وضعیت آسفالت و میزان شارژ باقی مانده از باتری توجه کند.

اجزاء قوای محرکه موتورسیکلت برقی

سیستم محرکه موتورسیکلت برقی از چهاربخش اصلی تشکیل شده است:
۱- باتری ۲- کنترلر ۳- دسته گاز ۴- هاب
زمانی که دسته گاز را به سمت داخل چرخانده می شود، سیگنال میزان چرخش دسته گاز به کنترلر ارسال شده و کنترلر میزان نیروی درخواستی را از باتری به الکترو هاب که بر روی چرخ عقب نصب شده است منتقل می کند.کانورتور نیز قطعه ای است که برق ۷۲ ولت را برای مصرف چراغ ها به ۱۲ ولت تبدیل می کند.
دزدگیر این موتورسیکلت با برق ۱۲ ولت کار می کند و نسبت به لرزش حساس است.

توجه 

*اگر قصد دارید موتورسیکلت برقی را به مدت طوالنی در انبار نگه دارید پیشنهاد می شود ماهی یکبار باتری آن را شارژ کنید و بعد از شارژ، با استفاده از کلید قطع کننده اصلی که در زیر زین تعبیه شده برق موتورسیکلت برقی را قطع کنید*

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ