نصب باتری یو پی اس

نصب باتری یو پی اس یکی از حساس ترین و مهمترین مراحل راه اندازی دستگاه است که نیاز به دقت و تخصص و تجربه کافی دارد. که در این مقاله از هادیتک با ذکر نکات ایمنی لازم، به آموزش انواع روش های نصب باتری روی یو پی اس پرداخته ایم.

محل نصب باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس به دو صورت External و Internal نسبت به دستگاه یو پی اس قرار می گیرند:

  • باتریهای External درکنار یو پی اس و در درون case جداگانه قرار می گیرند.
  • باتریهای Internal داخل دستگاه UPS قرار می گیرند.
  • در بیشتر مواقع UPS  ها قابلیت نصب باتری بصورت Internal و External را بطور همزمان دارند.

فیلم روش نصب باتری یو پی اس

یکی از روشهای متداول در نصب باتری های یو پی اس در کابینت، بدین ترتیب است که ابتدا باتری ها را به صورتی که قطبهای مخالف روبروی همدیگر قرار بگیرند داخل کابینت باتری یو پی اس قرار داده و سپس هر ردیف را به صورت سری ببندید. در تمامی مراحل نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

نکات مهم هنگام نصب باتری یو پی اس

  • هیچگاه بیش از یک نفر اقدام به نصب باتری ها نکند. اگر کسی را به عنوان دستیار و کمک کار به همراه داشته باشید، بسیار خوب است؛ اما فقط یک نفر باید اقدام به بستن اتصالات کند تا خطایی در نصب اتفاق نیفتد.
  • اگر تعداد باتری ها زیاد است، در هر مرحله بیش از ۶ سلول باتری را به یکدیگر متصل نکنید تا خطر برق گرفتگی DC احتمالی برای نصاب به حداقل ممکن برسد. یا اینکه باتری های هر طبقه را سری کرده و سپس طبقه به طبقه اقدام به اتصال بین طبقات کنید. در هر مرحله برای اطمینان، از مجموع باتری های متصل شده ولتاژ گیری کنید.
  • مطمئن شوید اتصالات باتری ها کاملا محکم باشند، برای اطمینان از محکم بسته شدن سر باتریها از واشرهای موجود در بسته بندی باتری ها حتماً استفاده کنید.
  • همیشه قبل از خاتمه کار، یکی از اتصالات بین باتری ها را باز بگذارید و تمام اتصالات را یک بار دیگراز ابتدا تا انتها بررسی کنید. با اینکار اگر خطایی در نصب رخ داده باشد قبل از اینکه آسیبی به نصاب یا دستگاه برسد این فرصت را خواهید داشت که خطا را رفع کنید.
  • دقت کنید در تمام مراحل و هنگام بستن سرهای باتری، ابزارهایی که استفاده می کنید مانند آچار یا پیچ گوشتی به سرباتری های کناری برخورد نکند که باعث اتصال کوتاه خواهد شد.
  • پس از آنکه همه ی باتری ها را به یکدیگر به صورت سری متصل کردید ولتاژ دو سر کل باتری ها را با ولت متر اندازه گیری کرده و از ولتاژ صحیح مطمئن شوید ( باتری های نو حدود ۱۲٫۵ تا ۱۳ ولت، ولتاژ دارند و مثلا اگر ۱۶ باتری سری شده باشند ولت متر حدود ۲۰۰ الی ۲۰۸ ولت را نشان می دهد)
  • در نهایت سرهای مجموعه باتری های متصل شده را به دستگاه متصل کنید. دقت کنید که در اغلب دستگاه ها سیم مثبت قرمز یا قهوه ای بوده و سیم منفی مشکی یا آبی است.
سری کردن باتری یو پی اس
همانطور که به اختصار گفته شد عمدتاً باتریها یا به صورت سری و یا به صورت موازی نصب می شوند. در حالت سری قطب مثبت باتری اولی به قطب منفی باتری دومی و به همین منوال به تعداد باتریها این روند ادامه پیدامی کند که در نهایت دو قطب، منفی از باتری اولی و مثبت از باتری آخری باقی می ماند که مجموعه ولتاژ باتریها را دارد و جریان باتریها ثابت می باشد. یعنی اگر ۲۰ عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر را با هم سری کنیم در مجموع ۲۴۰ ولت ۱۰۰آمپرخواهیم داشت.
در اتصال سری تعدادی باتری با اتصال قطب مثبت به قطب منفی، بهم متصل شده اند.
پایه مثبت اولین باتری به پایه منفی دومین باتری، پایه مثبت دومی به پایه منفی سومی و …. وصل شده است.
ولتاژ کلی باتری برابر با مجموع ولتاژ تک تک باتری هاست و باید بگونه ای آنها را متصل کرد که با ولتاژ DC مورد نیاز یو پی اس متناسب باشد.
با استفاده از این روش در اتصال باتری ها، ظرفیت سرویس دهی باتری ثابت می ماند و با مقدار اولیه هر باتری برابر است.
برای مثال: اگر ۱۲ باتری ۱۲ ولت و ۱۰Ah بصورت سری به یکدیگر متصل شوند، باتری که در نتیجه این اتصال تشکیل می شود دارای ۱۴۴ ولت و ۱۰Ah ظرفیت خواهد بود.

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ