اینکه باتری موتور برقی تا چند سال کار میکند؟ موضوع بسیار مهمی در هنگام خرید این وسیله نقلیه است. باتری های با کیفیت بین ۳ تا ۵ سال وحتی بیشتر از ۵ سال عمر می کنند. با این حال، باتری های معمولی حدود ۱ تا ۲ سال دوام می آورند. به طور کلی،عوامل مختلفی وجود دارد که طول عمر باتری را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد.

۱-تعداد سیکل شارژ ودشارژ باتری ۲-عمق دشارژ باتری یعنی مقدار تخلیه باتری در هر بار استفاده و۳- مدت زمان نگهداری باتری در حالت تخلیه (دشارژ)مهمترین عوامل در طول عمر باتری موتور برقی هستند .

زمان شارژ باتری موتور سیکلت با توجه به عوامل مختلف متفاوت است. که میتواند بین ۵ تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا باتری موتور سیکلت برقی شارژ کامل شود. باتری های جدید بسیار سریعتر، بین ۵ تا ۸ ساعت شارژ می شوند. در واقع، باتری های جدید در لحظه خرید تا ۸۰ درصد شارژ می شوند.

باتری ۱۲ ولت ۱۴ آمپر ساعت هادیتک مخصوص اسکوتر ۵۰۰ وات
باتری ۱۲ ولت ۱۴ آمپر ساعت هادیتک مخصوص اسکوتر ۵۰۰ وات

چه مدت طول می کشد تا باتری موتور سیکلت برقی کاملاً شارژ شود؟

شارژ باتری موتور سیکلت برقی بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت طول می کشد. با این حال، مدت زمان شارژ بستگی به کیفیت باتری، نوع شارژر و برخی موارد دیگر دارد که سرعت شارژ شدن باتری شما را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد.

در اینجا مواردی وجود دارد که بر زمان شارژ باتری شما تأثیر می گذارد:

جریان خروجی شارژر

ظرفیت باتری

میزان تخلیه باتری

در نظر گرفتن همه این عوامل بسیار مهم است تا باتری شما بتواند مدت زمان شارژ سریع را حفظ کند.

نحوه سالم نگه داشتن باطری موتور سیکلت برقی

برای بهبود و حفظ عمر باتری، باید بدانید که چگونه به درستی از آن مراقبت کنید. اگر باتری خود را به درستی شارژ نکنید، می توانید آسیب بزرگی به باتری خود وارد کنید.

برخی از موارد بسیار مهم که باید به آنها زیادی توجه کنیم:

یک شارژر با کیفیت بالا تهیه کنید.

استفاده از شارژر با کیفیت بسیار مهم است تا مطمئن شوید شارژر باتری موتور سیکلت شما را به بهترین شکل ممکن شارژ می کند.

از شارژری که حالت خاموش بودن خودکار دارد، استفاده کنید. همچنین بهتر است این شاررژ زیر ۲ آمپر باشد، زیرا شارژ با بیش از ۲ آمپر می تواند باتری را منفجر کرده و صدمات زیادی وارد کند.

نشتی باتری را بررسی کنید.

اگر به مرور زمان باتری نشت داشته باشد و آن را برطرف نکنید، می تواند آسیب بزرگی به باتری شما وارد کند.

نشتی می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود، اما دلیل اصلی آن اتصال کوتاه یا ضعیف سیم کشی است.

برای رفع نشت، این مراحل را دنبال کنید:

دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود را بخوانید تا از ساختار باتری خود مطلع شوید.

اگر نمی دانید چگونه نشت را برطرف کنید، توصیه می شود برای کمک به یک متخصص مراجعه کنید.

  • لوازم برقی را از موتور خارج کنید.

سواری با لوازم جانبی برقی زیادی مانند GPS یا چراغ های LED می تواند، باتری شما را به سرعت تخلیه کرده و حتی بر طول عمر باتری شما تأثیر بگذارد.

از باتری استفاده کنید.

عاملی که تأثیر زیادی روی دوام باتری دارد، میزان مصرف باتری است. استفاده منظم از باتری باعث افزایش طول عمر آن می شود.

اگر از موتور سیکلت خود زیاد استفاده نمی کنید، اکیداً توصیه می شود، هر از چند گاهی باتری را دوباره شارژ کرده و از آن استفاده کنید.

باتری را در هوای سرد رها نکنید.

عاملی که روی عمر باتری موتور سیکلت بسیار تأثیر می گذارد، هوا است.

در واقع با سردتر شدن هوا، انرژی باتری شما سریعتر تمام می شود و عمر باتری نیز کاهش می یابد.

بنابراین قرار دادن باتری در مکانی که درجه حرارت متوسط ​​باشد، بسیار مهم است. زیرا گرمای بسیار زیاد نیز می تواند به باتری آسیب برساند.

چه نوع باطری ای بخریم؟

انواع مختلفی از باتری وجود دارد و لازم است در مورد آنها اطلاعاتی کسب کنید. در واقع، هر یک از باتری ها مزایا و معایب زیادی دارند. بسیار مهم است که نوع باتری را با توجه به ترجیح شخصی خود انتخاب کنید.

  • باتری های اسید سرب

باتری های اسید سرب متداول ترین نوع باتری ها هستند. آنها از مخلوطی از اسید سولفوریک و آب تشکیل شده اند که باعث ایجاد بار الکتریکی می شوند. بعد از خرید این باتری بسیار مهم است که بگذارید یک روز شارژ شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. عیب داشتن باتری های اسید سرب این است که به تعمیر و نگهداری زیادی احتیاج دارند. زیرا اگر باتری را در مایع نگه ندارید، مایعات تبخیر شده و سلول ها خشک می شوند و این باعث از بین رفتن باتری می شود.

همچنین نصب این نوع از باتری ها به صورت مستقیم بر روی موتورسیکلت بسیار مهم است، به طوری که خطر نشتی وجود ندارد.

  • باتری های ژل و AGM

در واقع، این نوع باتری ها باتری های اسید سرب نیز هستند، تنها تفاوت قابل توجه در آب بندی آنهاست. بهترین نکته در مورد این باتری ها این است که در هنگام خرید ۸۰ درصد شارژدهی دارند و نیازی به نگهداری ندارند. از آنجا که آنها بسته و مهر و موم شده اند، شما نگران نشتی نباشید، به این معنی که دیگر نیازی به نگرانی در مورد نصب ندارید. توصیه می شود، باتری را چند ساعت شارژ کنید تا قبل از شروع استفاده از آن، به ۱۰۰٪ برسد.

باتری موتور سیکلت برقی هادیتک
باتری ۱۲ ولت ۲۴ آمپر ساعت AGM هادیتک
  • باتری لیتیوم یونی

باتری لیتیوم یون یکی دیگر از باتری های شگفت انگیز است، از یک باتری استاندارد سبک تر است و نیازی به نگهداری ندارد. همچنین، باتری های لیتیوم یون انرژی بسیار زیادی به موتور سیکلت می دهند که آنها را برای موتورسیکلت های بزرگ بسیار مناسب می کند.

چه زمانی باید باتری موتور سیکلت خود را تعویض کنید؟

بسیار مهم است که هر بار که روغن را تعویض می کنید، باتری موتور سیکلت خود را بررسی کنید. برای بررسی باتری، باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. ولتاژ را بررسی کنید.

بررسی ولتاژ بین ۱۲.۶ تا ۱۳.۳ ولت بسیار مهم است، به این معنی که باتری بسیار عالی است و نباید تعویض شود. در حقیقت، شما فقط هنگامی باتری خود را تعویض کنید که ۱۲ ولت یا کمتر برق داشته باشد.

  • ولتاژ کم وزن را بررسی کنید.

برای این کار موتور موتور سیکلت را با سرعت زیاد کار می کنید و ولتاژ را چک می کنید. اگر باتری شما به مدت نیم دقیقه بین ۸.۵ تا ۱۱ ولت نشان می دهد، به این معنی است که بسیار عالی است و نباید تعویض شود. انجام این تست بسیار برای زمانیکه فکر می کنید، باتری موتور سیکلت شما مشکلی دارد، بسیار عالی است. مهمترین نکته ای که باید از این مقاله برداشت کنید این است که برای شارژ کامل باتری حدود ۵ تا ۲۴ ساعت زمان لازم است و زمان شارژ می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد.

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ