یو پی اس ها داخل خودشان باتری یو پی اس دارند که اگر برق شبکه در حالت عادی قرار داشته باشد آنرا شارژ می کنند و هنگامی که برق شما قطع شود و یا افت ولتاژ داشته باشید یو پی اس به صورت خودکار جریان برق را از برق شهری قطع و دستگاه شما از منبع تغذیه یعنی باتری استفاده ، کند. می استفاده از یو پی اس باعث می شود دستگاه های شما از اختلالات شبکه توزیع برق آسیب نبینند. انواع اختلالات برق شبکه شامل موارد زیر می شود؟

قطع برق Blackout/power Failur

قطعی برق باعت چه مشکلی می شود؟

– از دست رفتن اطلاعات در حال اجرا در کامپیوتر

– صدمه زدن به سخت افزار دستگاه

– زیان های تجاری در معاملات اینترنتی On-line

– بروز خطر جانی در تجهیزات پزشکی ( اتاق عمل و CCU و …)

افت ولتاژ باعث چه تاثیری خواهد داشت ؟

در صورتیکه ولتاژ منبع اصلی آنقدر پایین بیاید که منبع تغذیه کامپیوتر نتواند ولتاژی دریافت کند، افت ولتاژ باعث Restart شدن کامپیوتر می شود. هنگ کردن کامپیوتر، قفل کردن صفحه کلید، کم یا زیاد شدن نور لامپ ها و کوچک شدن صفحه تصویر مانیتور از دیگر تبعات این نوع اختلال می باشد.

افت ولتاژ باعث چه تاثیری خواهد داشت ؟

در صورتیکه ولتاژ منبع اصلی آنقدر پایین بیاید که منبع تغذیه کامپیوتر نتواند ولتاژی دریافت کند، افت ولتاژ باعث Restart شدن کامپیوتر می شود. هنگ کردن کامپیوتر، قفل کردن صفحه کلید، کم یا زیاد شدن نور لامپ ها و کوچک شدن صفحه تصویر مانیتور از دیگر تبعات این نوع اختلال می باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت باتری نیکل کادمیوم و سرب اسید در یو پی اس

افزایش لحظه ای ولتاژ

این اختلال معمولا به دلیل به یکباره خاموش شدن دستگاه های توان بالا و یا پرمصرف بوجود می آید. همچنین اتصال کوتاه و عدم توجه به سایز مناسب برای کابل های برق نیز از عوامل ایجاد آن می باشند.

تاثیر اختلال بر شبکه و بار مصرفی

این اختلال باعث وارد آمدن فشار به دستگاه های حساس شده و در طول زمان سبب خرابی آنها می گردد. همچنین می تواند باعث بروز خطا در داده های دیجیتال و قفل شدن کامپیوتر شود.

کم و زیاد شدن نور لامپ ها و تغییرات ناگهانی در عرض تصویر مانیتور نیز از اثرات محسوس افزایش لحظه ای ولتاژ می باشد.

ولتاژ ضعیف Brownout / under Voltage

این اختلال زمانی ایجاد می شود که منبع اصلی تولید برق، قدرت تامین توان مورد نیاز شبکه (بار مصرفی) را ندارد، به همین دلیل شرکت برق، ولتاژشبکه سراسری را کاهش می دهد.

تاثیر اختلال بر شبکه و بار مصرفی:

برای یک بار مصرفی، با توان ثابت، کاهش ولتاژ شبکه سبب افزایش جریان بار خواهد شد که این افزایش به نوبه خود می تواند سبب کاهش طول عمرقطعات بکار رفته در دستگاه مصرفی شود. کاهش ولتاژ بیش از یک دقیقه می تواند موجب عملکرد نادرست تجهیزات گردد. مثلا در یک موتورالقایی، می تواند منجر به بالا رفتن تلفات حرارتی ویا تغییر سرعت (دور موتور) شود.

ولتاژ قوی Over Voltage

این اختلال مربوط به شبکه توزیع می شود و صاعقه و رعد و برق از مهمترین عوامل ایجادکننده این نوع اختلال می باشد

تاثیر اختلال بر شبکه و بار مصرفی

باعث سوختن دستگاه مصرفی و یا آتش سوزی می شود.

نوسانات فرکانسی Frequency Variation

این اختلال معمولا در جاهایی دیده می شود که منبع تولید انرژی ، ژنراتور موتور برق) باشد.

تاثیر اختلال بر شبکه و بار مصرفی

نوسانات فرکانسی باعث برش ولتاژ و کاهش دقت دستگاه های حساس آزمایشگاهی، مخابراتی، تجهیزات پزشکی و… و همچنین به هم خوردن همزمانی (Synchronizing) در برخی دستگاه ها که با عبور از صفر ولتاژ کار می کنند، می شود.

اعوجاج هارمونیک Harmonic Distortion

هارمونیک ها عموما توسط بارهای غیرخطی بوجود می آیند که از برق شهر جریانهایی بالا می کشند، مانند کامپیوتر، دستگاه های فتوکپی، پرینترهای لیزری، موتورهای دوار با سرعت متغیر، دستگاه های جوشکاری و ..

تاثیر اختلال در شبکه و بار مصرفی

هارمونیک ها باعث افزایش نامناسب جریان و افزایش حرارت دستگاه ها و خرابی اجزای تشکیل دهنده می شوند.

حالت های گذاری سوئیچینگ switching Transient

پیدایش عناصر نیمه هادی واستفاده ی فراوان از آنها در شبکه های قدرت، عامل مهمی برای ایجاد هارمونیک در سیستم های قدرت می باشد.

این نوسانات بر عملکرد پردازشگرها ، انتقال اطلاعات و … اثر می گذارند .

لوپز الکتریکی Electrical Line Noise

رادیویی، القای امواج روی خطوط انتقال، کارکرد ترانسفورمرها،

نویز الکتریکی در اثر مشکلات کابل، کابل کشی و مجاورت با تجهیزات فرکانس ژنراتورها و دستگاه های صنعتی بوجود می آید.

تاثیر اختلال در شبکه و بار مصرفی:

نویز باعث انتقال نا صحیح اطلاعات و ایجاد مشکل در عملکرد دستگاه ها می شود و همینطور باعث اشکالات نرم افزاری (مانند Hang نمودن کامپیوتر) و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات شده ولی موجب آسیبهای سخت افزاری نمی گردد.

About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ