باتری یو پی اس (UPS Battery)

باتری یو پی اس یه واسطه بین برق شهری و دستگاه های الکترونیکی است تا هنگام نوسانات و قطع برق یا تغییرات ناگهانی جریان مدار، از ایجاد خسارت جلوگیری کند.

باتری یو پی اس چیست؟

شاید برخی از افراد باتری یو پی اس را به علت برخی شباهت های فیزیکی با باتری ماشین یکی بدانند اما بهتر است بدانید که باتری ها تفاوت های زیادی با هم دارند.

یو پی اس یا به اختصار UPS در واقع مخفف Uninterruptible power supply است که به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. فناوری تهیه و ساخت باتری های یو پی اس و باتری های ماشین به طور کامل با یکدیگر فرق دارند با ما همراه باشید تا به بررسی باتری های یو پی اس بپردازیم و بگوییم کدام برند باتری یو پی اس برای کار من مناسب است؟


تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو

باتری های ماشین عموما به باتری های معلق در آب نیز معروف هستند زیرا معمولا نیروی الکتریسیته در این باتری ها از راه واکنش اسید سولفوریک بر روی صفحه ای سربی که در مایع ملق است تهیه می شود. اما بکارگیری این فناوری در باتری های یو پی اس سبب ایجاد مشکلات خطرناک و آسیب های جدی می گردد.

در برخی مواقع اسید سولفوریک موجود در باتری می تواند به بیرون نشت کند علاوه بر این هنگام شارژ باتری گاز قابل اشتعال هیدروژن تولید می گردد که این دو امر ممکن است باعث ایجاد حوادث خطرناکی گردد.

اما از ویژگی های مفید باتری یو پی اس این است که برای فضاهای بسته مناسب بوده و مشکلاتی به این شکل ایجاد نمی کند.

درپوش باتری های یو پی اس برای ممانعت از هر گونه از نشتی به شکل کامل پلمپ و پرس شده است و به همین دلیل با نام باتری سیلد ساکن نیز شناسایی می کنند. جهت ممانعت از نشتی های احتمالی اسید، محفظه اسید یا جعبه باتری با لایه هایی از نمد و فیبر که آن را سپریتور باتری می نامند پوشانده شده است.

باتری یو پی اس در مسافت های طولانی به سادگی قابل حمل است و به نسبت باتری ماشین به طور کامل ایمن و بدون خطر است. همه این ویژگی های جالب و کاربردهای فوق العاده و فناوری ساخت در باتری های یو پی اس سبب بالا رفتن قیمت آن در مقایسه با باتری های خودرو شده است.

اهمیت باتری یو پی اس

با استفاده از باتری های یو پی اس قطعی برق دیگر معنایی نخواهد داشت و باتری های یو پی اس از نفوذ نویزها و اختلال در شبکه ممانعت به عمل می آورد. در حقیقت بکارگیری باتری یو پی اس به شکل یک پشتیبان کار می کند و در اکثر مواقع از بروز خسارت های احتمالی جلوگیری می کند. قطعی و نوسانات برق موجب تخریب یا از دست رفتن دیتا و اطلاعات در سیستم ادارات یا سازمان ها می شود.

اگر می خواهید میزان اهمیت باتری های یو پی اس را درک کنید کافیست تصور کنید که مدیر یک شرکت پخش مواد پروتئینی هستید و اگر برق قطع شود فساد مواد غذایی به سرعت اتفاق می افتد و خسارت و مشکلات زیادی را به شرکت و سرمایه شما وارد می کند. یا فرض کنید ساعت ها روی ثبت پروژه ای روی کامپیوترتان وقت گذاشته اید و ناگهان با قطع شدن برق همه زحمات شما به هدر می رود. اما با استفاده از باتری یو پی اس جریان برق برای شما بدون قطعی و مداوم خواهد بود و زمان مورد نیاز برای ذخیره کردن اطلاعاتتان را خواهید داشت.

باتری UPS چگونه عمل می کند؟

زمانی که برق قطع می شود سوئیچ باتری یو پی اس مدار را از روی برق شهری برداشته و روی مدار ثانویه تنظیم می نماید و اگر برق شهری وصل شود به شکل معکوس این فرایند را تکرار خواهد کرد.

انواع باتری

باتری های سیلد اسید
باتری های نیکل کادمیوم
باتری های لیتیوم
باتری های سیلور آلکالین
باتری های خشک
باتری های ژله ای

باتری های مناسب برای یو پی اس انواع باتری سیلد اسید و نیکل کادمیوم است چون این مدل از باتری ها کاملا پلمپ هستند و از باتری های بدون نگهداری به شمار می روند اما باتری های نیکل کادمیوم طول عمر بالاتر نسبت به باتری های سیلد اسید دارند ولی برای تهیه آنها باید هزینه بیشتری بپردازید و همچنین برای محیط زیست نیز زیان بار هستند.
کدام برند باتری یو پی اس برای کار من مناسب است؟

در انتها سه برند برتر باتری یو پی اس را به شما معرفی می کنیم.

باتری یو پی اس پاناسونیک
باتری یو پی اس سان لایت
باتری یو پی اس هادیتک

۱.شرکت معظم پاناسونیک که چندین سال است در ژاپن تاسیس شده است محصولات متنوع و فراوانی در دسته الکترونیک و دیجیتال دارد. شرکت پاناسونیک با تولید باتری های یو پی اس در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در بین مشتریان به دست آورده است و باتری های تولیدی این شرکت از باتری های یو پی اس با کیفیت محسوب می شوند اما خبر بد این است که این شرکت در ایران نمایندگی ندارد.

باتری یو پی اس پاناسونیک

۲.شرکت سان لایت نیز یکی دیگر از کسب و کار های قوی و در حال پیشرفت در صنعت محصولات الکترونیکی و دیجیتال است. تولید و ساخت محصولات با کیفیت بالا و با انرژی های تجدید پذیر از اهداف اصلی این شرکت در یونان هستند. باتری های یو پی اس تولید شده توسط این شرکت طول عمر بالایی دارند ولی باز هم متاسفانه این شرکت در ایران نمایندگی ندارد.

باتری یو پی اس سان لایت

۳. شرکت هادیتک دارای 8 سال سابقه تولید و ارائه باتر به تولید و ارائه انواع باتری های Tubular Gel, GEL , Free maintenance sealed lead Acid (AGM) و باتری های نیروگاهی Plante Type و همچنین نسل جدید باتری های هوشمند نمکی(SMC) پرداخته است و در زمینه تولید باتری های یو پی اس و نیروگاهی برای خود اعتبار و ارزش جمع آوری کرده است.

باتری یو پی اس هادیتک
About Logan

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس واتساپ